پرش لینک ها
گزارش هیئت مدیره board report

گزارش هیئت مدیره

امروزه اهمیت نقش هیئت‌مدیره در موفقیت سازمان‌ها بر کسی پوشیده نیست و صاحب‌نظران بر این عقیده‌اند که آنچه همای سازمان‌­ها را بر قله موفقیت نشانده و یا به دره شکست می­‌کشاند، نوع عملکرد و میزان درستی و اثرگذاری عملکرد و تصمیمات هیئت‌مدیره است.

اهمیت گزارش

سخنی با مخاطب

امروزه اهمیت نقش هیئت‌مدیره در موفقیت سازمان‌ها بر کسی پوشیده نیست و صاحب‌نظران بر این عقیده‌اند که آنچه همای سازمان‌­ها را بر قله موفقیت نشانده و یا به دره شکست می­‌کشاند، نوع عملکرد و میزان درستی و اثرگذاری عملکرد و تصمیمات هیئت‌مدیره است. سازمان­‌ها با بیشترین میزان منابع مالی و مستعدترین سرمایه­‌های انسانی، در صورت عدم عملکرد اثربخش هیئت‌مدیره و تصمیم‌­گیری­‌های نادرست این نهاد، به سادگی به ورطه شکست و نابودی کشیده خواهند شد.

پاندمی کرونا در سال ۲۰۲۰، اثرات قابل ملاحظه­‌ای بر تمامی وجوه زندگی انسان­‌ها در جهان داشته و مفاهیم جدیدی همچون توقف فعالیت‌­های اقتصادی، فاصله‌­گذاری اجتماعی، دورکاری و غیره را به ادبیاتِ روزمره زندگی مردم وارد کرده است.

از سوی دیگر، تبعات ناشی از شوک اقتصادی که پاندمی کرونا به اقتصاد جهان و به تبع آن فعالیت­‌های کسب‌وکارها وارد نموده، منجر گردیده تا امروزه نقش هیئت‌مدیره‌­ها به عنوان مسئول اصلی موفقیت و پایداری سازمان­‌ها، بیش از هر زمان دیگری اهمیت و اولویت پیدا نماید.

هیئت‌مدیره، در ادبیات عبارت است از گروهی از افراد که یک سازمان را راهبری می­‌کنند. اما در عمل، هیئت‌مدیره:

  • حامی مدیرعامل است؛ ولی در عین حال باید بر عملکرد وی نظارت دقیق داشته باشد.
  • راهبری می‌کند؛ ولی نباید مدیریت کند.
  • مسئول مستقیم تدوین استراتژی سازمان و پیاده‌سازی آن است؛ ولی توصیه نمی‌­شود این کار را بدون جلب مشارکت مدیرعامل و تیم اجرایی وی انجام دهد.
  • مدیرعامل انتخاب می­کند؛ ولی ممکن است به اقتضای شرایط ناچار به برکناری و جایگزینی وی باشد.
  • مسئول مستقیم مراقبت از سلامت مالی، عملیاتی (غیرمالی) و تداوم عملکرد و بقای سازمان در طولانی‌مدت است؛ در حالی که عمده اطلاعاتی که در طول سال با آن مواجه می‌­شود مربوط به عملکرد جاری و کوتاه مدت سازمان است.
  • مسئول تعیین هدف غایی سازمان است؛ و به تبع آن مدیرعامل مسئول هدف‌گذاری عملیاتی برای دستیابی به هدف غایی مذکور ولی علی­‌رغم آنکه تحقق این اهداف برای هیئت‌مدیره از درجه اهمیت بالایی برخوردار است، هیئت‌مدیره باید مراقب باشد تحقق این اهداف به قیمت زیرپا گذاشتن قوانین و مقررات حاکم بر فعالیت سازمان نباشد.
  • و …

در واقع هیئت‌مدیره را می­توان عنصر کلیدی در چهارچوب راهبری شرکتی دانست که موفقیت یک سازمان در گرو موفقیت و عملکرد صحیح آن است و موفقیت هیئت‌مدیره نیز در گرو عملکرد صحیح و موفقیت تک تک اعضای آن می‌باشد.

اما نکته مهم در این میان، چگونگی ایفای نقش صحیح هیئت‌مدیره است. هیئت‌مدیره کجا، چگونه و با چه ابزاری(هایی) باید نقش‌آفرینی کند تا بتواند همای سازمان را بر قله موفقیت بنشاند؟ اینجاست که «راهبری شرکتی» معنا پیدا می‌­کند.

به عبارت ساده، حاکمیت شرکتی چهارچوبی برای ایفای نقش و انجام وظایف صحیح اعضای هیئت‌مدیره است که ضمن معرفی حوزه‌های مختلفی که ترکیب هیئت‌مدیره می‌بایست در راستای ایفای نقش صحیح خود به آن‌ها بپردازد؛ مدل صحیح ایفای نقش و ابزار لازم در این خصوص را نیز در اختیار ایشان قرار می‌دهد.

به عبارت ساده‌تر، راهبری شرکتی، زمین بازی هیئت‌مدیره است و برای برد قطعی در این بازی که به معنای افزایش اثرگذاری هیئت‌مدیره و به تبع آن افزایش ضریب موفقیت و تداوم عملکرد سازمان خواهد بود، در ابتدا لازم است هیئت‌مدیره قواعد بازی و مشخصات زمینی که در آن بازی می‌کند را به درستی بشناسد.

تنها در چنین شرایطی است که یک هیئت‌مدیره می­‌تواند برای کلیه ذی­نفعان خود ارزش بلندمدت خلق کند؛ از منابع در اختیار خود به نحو مؤثری بهره‌­برداری و صیانت به عمل آورد؛ ضمن بهبود مستمر عملکرد سازمان، سطح تاب‌­آوری سازمان در مقابل بحران‌­های احتمالی را افزایش دهد؛ اثربخشی تصمیمات خود را به نحو محسوس و مؤثری بهبود دهد؛ در ایجاد ترکیب مناسبی از استعدادها و نیز نگهداشت منابع انسانی به عنوان یکی از سرمایه‌­های اصلی سازمان، موفق عمل کند و در نهایت ضمن سودآوری، منجر به افزایش دارایی­های نامشهود سازمان و نیز افزایش سطح اعتماد سهامداران و ذی­نفعان به سازمان چه در داخل کشور و چه در خارج از مرزهای آن شود.

ما در شرکت مشاوره مدیریت ایلیا، به واسطه ارائه طیف متنوعی از خدمات مشاوره به ویژه خدمات مشاوره در حوزه راهبری(حاکمیت) شرکتی به هیئت‌مدیره‌ها، همواره شاهد دغدغه‌­های گوناگون هیئت‌مدیره‌ها­ بوده و مخاطب پرسش‌­های گوناگونی از سوی هیئت‌مدیره‌ها قرار داشته و داریم.

هدف و مخاطب

  • پیوند تجربه آموخته‌­شده تا کنون از همکاری با مشتریان مختلف را با دانش روز جهان در حوزه حاکمیت شرکتی ‌
  • پاسخ به برخی از کلیدی‌­ترین موضوعات و متداول‌ترین پرسش‌ها در خصوص هیئت‌مدیره­‌ها
  • این گزارش علاوه بر اعضای هیئت‌مدیره، می‌توانند کلیه ذی‌نفعان هیئت‌مدیره باشند به ویژه آنان که در سطوح مختلف راهبری یا مدیریت سازمان، به هیئت‌مدیره در ایفای صحیح نقش خود یاری می‌رسانند.

همچنین محتوای این گزارش می‌تواند برای علاقمندان، پژوهشگران و افرادی که عضویت در هیئت‌مدیره را در چشم‌انداز توسعه شغلی خود قرار داده‌اند نیز مفید باشد. بدیهی است اقتضای قوانین هر کشور، الزاماتی را در بعد قانونی بر ماهیت راهبری شرکتی وارد می­‌نماید که بسته به شرایط هر کشور متفاوت خواهد بود.

ما در مستند حاضر ضمن ملاحظه و احترام به الزامات قانونی که از سمت قانون تجارت، سازمان بورس و اوراق بهادار کشور و سایر قوانین حاکم بر جوانب مختلف عملکرد هیئت‌مدیره به حوزه راهبری شرکتی وارد است، بر روح راهبری شرکتی و جنبه عمومی آن تمرکز نموده­ایم.

امیدواریم این گام کوچک، با کمک و مشارکت مخاطبین و کلیه دست­‌اندرکاران و صاحب‌­نظران این حوزه در سال‌های آتی غنا یافته و موجب اثربخشی روزافزون هیئت‌مدیره‌­ها در موفقیت کسب­‌وکارها، فارغ از اندازه، نوع و ماهیت فعالیت آن‌ها باشد.

مقدمه

در دنیای مدیریتی مدرن امروزی، ابزارهای بسیار متعدد و متنوعی در اختیار مدیران عامل و تیم مدیریتی سازمان­‌ها برای مدیریت و اداره­‌کردن سازمان قرار دارد. اما در مورد هیئت‌مدیره چگونه است؟

به نظر می­‌رسد علی­رغم نقش پراهمیت هیئت‌مدیره و ضریب بالای اثرگذاری آن در موفقیت سازمان­‌ها، شناخته‌شده‌ترین ابزار موجود در اختیار هیئت‌مدیره‌­ها برای آنکه بتوانند زوایای مختلف نقش خود را به‌درستی شناخته و وظایف محوله را به بهترین نحو به انجام برسانند، چهارچوب راهبری شرکتی است.

در واقع راهبری شرکتی، ابزاری است که هیئت‌مدیره را قادر می‌­سازد سازمان تحت راهبری خود را در بهینه‌ترین زمان ممکن، و نه صرفاً سریع­‌ترین زمان، به مرحله «تکامل سازمانی» رسانده و حفظ کند.

بدیهی است عمق و میزان استفاده سازمان­‌ها از چهارچوب راهبری شرکتی یکسان نبوده و بسته به نوع، اندازه، خصوصیات صنعت و ماهیت فعالیت سازمان­‌ها و نیز اقتضای شرایط محیطی می­تواند متفاوت باشد. اما آنچه مسلم است، عملکرد صحیح هیئت‌مدیره و راهبری خوب سازمان، منجر به ارتقای سطح نظارت مؤثر بر سازمان می‌شود و این اطمینان را ایجاد می‌­نمایند که چشم‌­انداز، استراتژی و فعالیت‌­های سازمانی از همسویی مناسبی برخوردارند که وجود این همگرایی در سازمان، به نوبه خود منجر به بهبود روزافزون خلق ارزش بلندمدت نه تنها برای سهامداران بلکه برای کلیه ذی­‌نفعان خواهد شد.

مقدمه هیئت مدیره

بخش ۱

ماهیت درونی هیئت‌مدیره

ویژگی­‌های کلیدی یک عضو هیئت‌مدیره

برای اینکه یک هیئت‌مدیره بتواند عملکرد صحیحی داشته و بتواند چنان ارزش‌هایی که در مقدمه مورد اشاره قرار گرفت را برای کلیه ذی‌نفعان خلق نماید، در ابتدا و به عنوان پیش‌نیاز لازم است اصطلاحاً از «شایستگی» مورد نیاز برای ایفای نقش هیئت‌مدیره‌گی برخوردار باشد.

همان‌طور که پیشتر به آن اشاره شد، موفقیت یک سازمان در گرو موفقیت و عملکرد صحیح هیئت‌مدیره آن است و موفقیت هیئت‌مدیره نیز در گرو عملکرد صحیح و موفقیت تک تک اعضای آن می‌باشد. وجود افراد مؤثر، توانمند و با قابلیت بالا و نیز تلاش آن‌ها به عنوان عضو برای ایفای نقش مؤثر از عناصر کلیدی موفقیت جمعی هیئت‌مدیره به‌شمار می‌رود.

اهمیت این موضوع به حدی است که سازمان بین‌المللی استاندارد (ISO) در راهنمای منتشرشده خود در حوزه راهبری (حاکمیت) شرکتی از شایستگی هیئت‌مدیره به عنوان یکی از پیش‌فرض‌های اصلی راهبری (حکمرانی) خوب یاد می‌کند.

در یک تقسیم‌بندی ساده، شایستگی اعضای هیئت‌مدیره را می‌توان در سه دسته ویژگی فردی، عمومی و مدیریتی و تخصصی خلاصه نمود.

ویژگی‌­های فردی

ویژگی فردی یا رفتاری یک عضو هیئت‌مدیره شامل مهارت‌­ها و توانایی‌­های رفتاری هستند که به وی در برقراری ارتباط مؤثر با سایر اعضای هیئت‌مدیره، تیم مدیریتی و ذی­‌نفعان کمک می­‌کند و در نهایت منجر به افزایش ضریب اثرگذاری فردی وی در ترکیب هیئت‌مدیره و به تبع آن موفقیت سازمان خواهد شد.

ویژگی­‌های عمومی و مدیریتی

برخورداری از سطح تحصیلات مناسب، داشتن سابقه خدمت و تجربه مدیریتی، داشتن سابقه عضویت در ترکیب هیئت‌مدیره و نیز آشنایی و درک اصول راهبری شرکتی، چگونگی ایفای نقش هیئت‌مدیره و چالش‌­های آن، چگونگی ایجاد مؤثرترین ساختار راهبری شرکتی متناسب با ماهیت فعالیت سازمان و نیز آشنایی با چگونگی گزارش‌گیری مؤثر از مدیرعامل و تیم اجرایی جزو حداقل­‌های مورد نیاز برای یک عضو هیئت‌مدیره محسوب می­‌شود.

همچنین موضوع فعالیت سازمان نمی‌بایست به هیچ نحوی از انحاء با منافع فردی و یا منافع سازمانی که عضو هیئت‌مدیره به نمایندگی از آن در ترکیب هیئت‌مدیره حضور دارد و یا منافع سایر سازمان­‌هایی که عضو هیئت‌مدیره در ترکیب هیئت‌مدیره آن‌ها نیز حضور دارد، تعارضی داشته باشد.

ویژگی‌­های تخصصی

آشنایی با بازار و صنعت حوزه فعالیت سازمان، داشتن دانش لازم در حوزه عملیات جاری سازمان، دانش لازم در حوزه مالی، اطلاع از قوانین و مقررات حاکم بر فعالیت سازمان، توانایی اطلاع مستمر از آخرین روندهای بازار، صنعت و روندهای جهانی در حوزه فعالیت سازمان، آشنایی با مفهوم «تجربه مشتری»، آشنایی با مدل­های جبران خدمت و مزایای مدیران اجرایی، آشنایی با مفاهیم مدیریت سرمایه انسانی، داشتن دانش لازم در حوزه IT، آشنایی با مفاهیم مدیریت و راهبری ریسک و نیز برنامه‌ریزی استراتژیک و توسعه استراتژیک سازمان از جمله ویژگی­‌های تخصصی مورد نیاز اعضای هیئت‌مدیره برای عضویت در ترکیب هیئت‌مدیره یک سازمان محسوب می­‌شود.

Financial Times در آخرین برنامه پرورش عضو هیئت‌مدیره خود در سال ۲۰۲۲، کلیدی‌ترین ویژگی‌های عضو هیئت‌مدیره را به یازده مورد و در قالب چهار دسته اصلی به شرح شکل شماره ۲ تقسیم می‌کند. جزییات این تقسیم‌بندی به‌شرح زیر است:

وظایف کلیدی هیئت‌مدیره

همان­طور که پیشتر اشاره شد در ادبیات، هیئت‌مدیره به گروهی از اشخاص گفته می­‌شود که یک سازمان را راهبری و هدایت می­‌نمایند.

وجود یک هیئت‌مدیره کارآمد، مؤثر و شایسته یکی از مهم­‌ترین فاکتورهای ضامن موفقیت غایی یک سازمان محسوب می‌­شود. اهم انتظاراتی که از ترکیب هیئت‌مدیره وجود دارد عبارتند از «تضمین سودآوری سازمان»، «رهبری اثربخش و کارآفرینانه سازمان»، «کنترل و نظارت مؤثر بر عملکرد تیم مدیریتی سازمان»، «حفاظت از منافع و برآوردن انتظارات سهامداران و سایر ذی‌نفعان در کنار تحقق اهداف سازمان» و «تضمین تعهد هیئت‌مدیره به اخلاق­‌مداری و همچنین اطمینان از رفتار اخلاق­‌مدار سازمان، رعایت انصاف و نیز عدم بروز فساد فارغ از نوع آن چه در سطح هیئت‌مدیره و چه در سطح سازمان».

اما کلیدی‌­ترین وظایفی که یک ترکیب هیئت‌مدیره می­‌بایست برای برآورده‌­ساختن انتظارات مذکور انجام دهد به اختصار به صورت زیر است:

۱. تدوین چشم­‌انداز و ارزش‌­های سازمانی

هیئت‌مدیره مسئول مستقیم تعریف و تدوین فلسفه وجودی، چشم­‌انداز و ارزش­‌های سازمانی است.
پس از تدوین، لازم است هیئت‌مدیره به آن‌ها متعهد و پایبند بوده و نیز از تعهد و پایبندی سازمان به آن‌ها اطمینان پیدا کند.
در همین راستا توصیه می‌­شود هیئت‌مدیره‌­ها موارد فوق را در قالب بیانیه­‌ای تدوین، منتشر و با بدنه سازمان به اشتراک گذاشته و از درک مشترک سطوح مختلف سازمان از آن‌ها اطمینان یابند.
این امر موجب می‌شود تا درک مشترکی از مسیر استراتژی‌­های سازمان در سطوح مختلف آن ایجاد شده و ضریب اطمینان از حرکت سازمان بر مسیر صحیح افزایش یابد که به نوبه خود منجر به افزایش ضریب موفقیت سازمان خواهد شد.

۲. هدایت استراتژیک و نظارت مؤثر

هدایت استراتژیک سازمان به­‌طور خلاصه بدان معنا است که هیئت‌مدیره می­‌بایست ضمن تعیین استراتژی‌­های سازمان در راستای دستیابی به چشم‌­انداز تعیین‌­شده، خط‌ مشی شناسایی و راهبری ریسک و کنترل‌­های داخلی در سازمان و همچنین بیزنس‌­پلن­ و برنامه عملیاتی سالانه سازمان را تأیید و مصوب نماید و از تفویض شفاف اختیارات و مسئولیت­‌ها به مدیرعامل و تیم اجرایی وی اطمینان یابد.

پس از آن لازم است حین نظارت مؤثر بر عملکرد سازمان در کلیه حوزه‌­ها اعم از مالی، عملیاتی و روند تحقق اهداف استراتژیک و نیز نظارت مؤثر بر نحوه انجام اموری که حسب صلاحدید خود به مدیرعامل و تیم اجرایی وی تفویض نموده است، بر هزینه‌­ها و سرمایه‌گذاری‌­های کلان احتمالی از جمله هر گونه خرید و ادغام با سایر شرکت­‌ها نیز نظارت داشته باشد. از سوی دیگر، «عدم قطعیت» یکی از مشتقات اصلی همه­‌گیری کرونا بوده است که چالش­‌های منحصربه‌­فردی را برای سازمان­‌ها، اعضای هیئت‌مدیره و مدیران اجرایی آن‌ها ایجاد نموده و منجر شده است اعضای هیئت‌مدیره و تیم مدیریتی آن هر چه بیشتر بر اهمیت و لزوم پایداری سازمان و نه صرفاً سودآوری آن، تمرکز نمایند.

چهارچوب راهبری شرکتی بعد از همه‌­گیری کرونا، حیطه گسترده‌­تری را برای راهبری شرکتی تعریف می­‌کند که در آن علاوه بر عملکرد مالی سازمان، سودآوری و پایداری آن، عملکرد سازمان در سایر حوزه‌ها از جمله سازگاربودن فعالیت آن با محیط زیست، ایفای مسئولیت‌­های اجتماعی و چگونگی راهبری شرکتی (ESG: Environmental, Social and Governance) نیز مورد توجه قرار دارد. این امر سازمان­ها را قادر می‌­سازد تا درک بهتری از مسئولیت خود در قبال سلامت، ایمنی و رفاه کارکنان، مشتریان، تأمین‌­کنندگان و در مجموع کلیه ذی­‌نفعانِ سازمان و نه صرفاً سهامداران، داشته باشند و بتوانند اهداف تجاری خود را نه تنها صرفاً در راستای اثرگذاریِ بیشتر مالی و حفظ منافع سهامداران، بلکه در راستای افزایش اثرگذاری در تمامی حوزه­‌ها از جمله حوزه زیست­‌محیطی و اجتماعی و حفظ منافع کلیه ذی‌­نفعان تدوین و تبیین نمایند. لذا امروزه آنچه به اختصار از آن به عنوان ESG نام برده می‌شود نیز به حوزه وظیفه هدایت و نظارت استراتژیک هیئت‌مدیره‌­ها ورود پیدا کرده است.

۳. جانشین­‌پروری، انتخاب و عزل/انتصاب مدیرعامل

هیئت‌مدیره مسئول مستقیم تدوین و اجرای طرح جانشین‌پروری مدیرعامل به معنای برنامه‌­ریزی در راستای شناسایی استعدادهای مدیریتی درونی و بیرونی، انتخاب کاندیدای مناسب، برنامه­ریزی در راستای مربی‌گری و توسعه فردی و تخصصی کاندیدای مذکور و در پایان انتصاب وی به مدیرعامل در زمان مقتضی می‌باشد.

همچنین لازم است هیئت‌مدیره، در هر مقطع زمانی، سناریوی از پیش­‌تعیین‌­شده­‌ای برای مواجهه با بروز هرگونه شرایط اضطراری و غیرقابل پیش­‌بینی که منجر به جایگزینی اضطراری مدیرعامل کنونی می‌شود، داشته باشد. از سوی دیگر، هیئت‌مدیره موظف است از وجود مکانیزم و فرایند مناسبی برای شناسایی نقش­‌های کلیدی در سازمان، وجود برنامه­‌­های مدون جانشین­‌پروری در مورد آن‌ها و پیاده‌­سازی آن‌ها در سازمان اطمینان حاصل نموده و از روند پیشرفت برنامه­‌های فوق مراقبت نماید.

۴. اطمینان از وجود کنترل­‌های مناسب در سازمان و مکانیزم راهبری ریسک

هیئت‌مدیره مسئول مستقیم مراقبت از صحت و سلامت عملکرد سازمان در کلیه حوزه‌­ها اعم از مالی، عملیاتی و حتی اخلاقی می­‌باشد. به عبارتی هیئت‌مدیره باید مکانیزمی ایجاد کند که بتواند وی را از تطبیق عملکرد سازمان با فرهنگ و ارزش­‌های سازمانی، تطبیق عملکرد سازمان با کلیه قوانین، مقررات و استانداردهای حاکم بر فعالیت سازمان اعم از مالی و غیرمالی و نیز سلامت و کارکرد صحیح فرایندهای سازمان به ویژه فرایندهای کلیدی مطمئن سازد.

همان­طور که پیشتر نیز به آن اشاره شد، طی بالغ بر سه سال گذشته و بروز پاندمی کرونا در جهان، مفهوم «عدم قطعیت» جایگاه ویژه­ای در ادبیات سطوح مختلف مدیریتی به ویژه در سطح هیئت‌مدیره­ پیدا نموده است تا جایی که امروزه انتظار می­رود هیئت‌مدیره از طریق مکانیزم­‌های خود بتواند اثر عدم قطعیت را بر عملکرد وجوه مختلف سازمان به ویژه بر تحقق چشم­انداز، اهداف سازمانی و نتایج استراتژیک، در زمان مناسب شناسایی و به حداقل ممکن کاهش دهد و به عبارتی تداوم عملکرد و بقای آتی سازمان را تضمین نماید. از زاویه دیگر، مقوله «مدیریت ریسک» که از دیرباز جزو وظایف اصلی هیئت‌مدیره محسوب می­‌گردید جای خود را به «راهبری ریسک» داده و از هیئت‌مدیره انتظار می­رود در سطحی بالاتر از گذشته، به «راهبری» ریسک بپردازد و نه صرفاً «مدیریت» آن. امروزه مواردی همچون عدم ریسک­پذیری سازمان‌­ها، از دست دادن فرصت­‌ها و ریسک تداوم و بقای سازمان در آینده نیز در فهرست ریسک­‌های سازمانی قرار گرفته­‌اند و «پذیرش ریسک مناسب در زمان مناسب» و نیز پرداختن به «برهم‌­‌کنش» ریسک­‌ها (به معنای سنجش اثر ریسک‌های مختلف بر یکدیگر و برآورد برآیند اثر مرکب چند ریسک بر سازمان) نیز بیش از پیش اهمیت یافته است. چه بسا در برهم‌کنش چند ریسک، فرصت طلایی برای استفاده نهفته باشد.

از جمله مهم­ترین ریسک­‌های سازمانی که امروزه فارغ از جغرافیای مکانی سازمان­ها به آن پرداخته می‌­شود، مقوله جانشین­‌پروری، شناسایی و جذب استعدادها و از آن مهمتر نگهداشت سرمایه انسانی از یکسو و ریسک­‌های فناوری اطلاعات از جمله حملات سایبری و غیره، در عین لزوم تحول دیجیتال از سوی دیگر می‌باشد. مواردی همچون ایجاد فرایندهای کنترل داخلی، واحد حسابرسی داخلی، بهره­‌مندی از حسابرسان مستقل و استقرار سیستم مدیریت ریسک از جمله ابزارهای در اختیار هیئت‌مدیره در این‌ حوزه محسوب می‌­شوند.

۵. نظارت بر نحوه اطلاع‌­رسانی و افشای اطلاعات با اهمیت

هیئت‌مدیره موظف است اطلاعات عملکردیِ با اهمیت سازمان به ویژه در حوزه مالی را در زمان مناسب به سهامداران و بازار و از طریق فرایندهای تدوین­‌شده در قانون، اطلاع­‌رسانی نماید. امروز اهمیت افشای اطلاعات صحیح در زمان مناسب به حدی است که صرف­‌نظر از الزامات قانونی، آن را به نوعی مسئولیت اجتماعی یک سازمان سالم و بالغ می­‌دانند.

نکته مهم اینجاست که هیئت‌مدیره ضمن اطمینان از رعایت الزامات قانونی و رفتار منصفانه با کلیه سهامداران، می­‌بایست مراقبت نماید نحوه افشای اطلاعات، بستر سوءاستفاده سودجویان و رقبا را فراهم ننموده و منجر به زیان سازمان نشود.

تعداد و تنوع اعضای هیئت‌مدیره

پس از آشنایی با ویژگی‌های کلیدی اعضای هیئت‌مدیره، زمان پرداختن به این سوال اساسی است که مناسب­‌ترین ترکیب هیئت‌مدیره که بتواند به نحو احسن وظایف هیئت‌مدیره را به انجام رسانده و منجر به افزایش ضریب اثربخشی هیئت‌مدیره در موفقیت غایی سازمان شود، کدام است؟

ترکیب هیئت‌مدیره نشأت‌­گرفته از دو فاکتور بااهمیت «تعداد اعضا» و «تنوع اعضا»ی آن است.

تعداد اعضای هیئت‌مدیره

تعداد اعضای یک هیئت‌مدیره، می­تواند نقش قابل ملاحظه‌ای در کیفیت تصمیمات آن و اثربخشی نهایی عملکرد هیئت‌مدیره در سازمان داشته باشد.

به طور کلی توصیه می‌شود اعضای هیئت مدیره به اندازه‌ای باشد که:

  • مهارت، تخصص و تجربه مورد نیاز برای راهبری سازمان متناسب با شرایط جاری و نیاز روز آن و همچنین دستیابی به چشم‌­انداز آتی متصور برای سازمان را در اختیار هیئت‌مدیره قرار دهد. (تفصیل در بخش بعدی)
  • ضمن حفظ کیفیت تصمیم‌­گیری هیئت‌مدیره، ایجاد همسویی و اتفاق­‌نظر میان اعضا را در بهینه‌­ترین زمان ممکن فراهم آورد.
  • حجم کار موجود در هیئت‌مدیره متناسب با تعداد اعضا باشد به نحوی که هم اعضای موظف و هم اعضای غیرموظف را به طور مناسبی درگیر موضوعات و ایفای نقش هیئت‌مدیره­‌گی نماید.
تنوع اعضای هیئت مدیره

یکی از ویژگی­‌ها و خصوصیات ارزشمند هیئت‌مدیره، تصمیم­‌گیری جمعی و به تبع آن داشتن مسئولیت جمعی در قبال کلیه انتظارات و وظایف محوله است.

خصوصیت «جمعی­بودن» تصمیم­‌گیری هیئت‌مدیره که در ذات خود «خرد جمعی» را در بر دارد، در صورت عدم وجود تنوع در اعضای هیئت‌مدیره می­تواند از یک فرصت به یک تهدید تغییر ماهیت دهد.

از ژنرال George Smith Patton که به دلیل استراتژی‌ها و راهبردهایی که در جنگ جهانی دوم به‌کار برد، قهرمان آمریکایی‌ها در این جنگ محسوب می‌شود، نقل شده است؛

در جمعی که همه اعضای آن یکسان فکر می­‌کنند، قطعاً افرادی هستند که اصلاً فکر نمی‌­کنند.

شکل­‌گیری گروه­‌های فکری مشخص در هیئت‌مدیره یکی از عارضه­‌هایی است که در صورت عدم تنوع میان اعضای آن، گریبان­‌گیر هیئت‌مدیره خواهد شد.

به عبارت ساده، اگر تمام اعضای هیئت‌مدیره در یک رده سنی، از یک جنسیت، با سطح تحصیلات، تجربه و تخصص مشابه باشند، همگی از یک زاویه و دریچه فکری مشخص به موضوعات نگاه کرده و لذا عملاً امکان پرداختن به جوانب مختلف و زوایای مختلف موضوع در هیئت‌مدیره وجود نخواهد داشت.

این امر به نوبه خود، ریسک تصمیم­‌گیری هیئت‌مدیره را افزایش داده و تحقق اهداف و چشم‌انداز سازمانی را با چالش احتمالی مواجه خواهد نمود.

لذا تأکید به وجود تنوع در اعضای هیئت‌مدیره به معنای اطمینان از وجود افرادی با سن، جنسیت، تحصیلات، تجربه و تخصص­‌های مختلف است تا ضمن افزایش سطح تصمیم­‌گیری آگاهانه منجر به افزایش کیفیت تصمیمات هیئت‌مدیره شود.

در سازمان­‌های بزرگ و بین­‌المللی بعضاً دو عامل نژاد و ملیت نیز به مجموعه عوامل فوق افزوده می­‌شود.

هیئت‌مدیره و لزوم تناسب ترکیب آن با نیازهای روز و چشم‌انداز سازمان

به دلیل اهمیت آنچه در بند یک در حوزه تعداد مطلوب اعضای هیئت‌مدیره مورد اشاره قرار گرفت، در این بخش اندکی به تشریح اهمیت آن پرداخته شده است.

امروزه چابکی و پویایی در صنایع مختلف، نیازهای متغیر مشتری امروزی، توسعه روزافزون کسب­‌وکارها و مفاهیمی همچون تحول دیجیتال، هیئت‌مدیره­‌ها را بر آن می‌دارد تا در هر مقطع زمانی از تناسب تعداد اعضای هیئت‌مدیره و همچنین تنوع دانش و تخصص موجود در ترکیب هیئت‌مدیره با نیاز روز سازمان و همچنین چشم‌انداز آتی آن اطمینان یابند.

بر همین اساس لازم است تا هیئت‌مدیره­‌ها علاوه بر آنکه مقوله جانشین­‌پروری مدیرعامل و مدیران کلیدی سازمان را در دستورکار و مراقبت خود دارند، فرایند داخلی در حوزه جانشین­‌پروریِ هیئت‌مدیره را نیز تدوین نماید تا به طور مستمر درک روشنی از ظرفیت، توانایی­‌ها و نقاط قوت و نقاط قابل بهبود (ضعف) ترکیب هیئت‌مدیره داشته باشند و اطمینان یابند ترکیب کنونی از تعداد، تخصص و تجربه و ظرفیت زمانی لازم برای پاسخ­‌گویی و رسیدگی به مسائل استراتژیک کنونی و غلبه بر چالش­‌های آینده برخوردار است و اثربخشی لازم برای راهبری سازمان به سمت تحقق چشم­‌انداز آن و تداوم و بقای فعالیت آن در آینده را داراست.

مفهوم اعضای موظف، مستقل و غیرموظف

در بحث فوق در باب تعداد و تنوع مطلوب اعضای هیئت‌مدیره، به عضو موظف و غیرموظف اشاره شد؛ لذا در این قسمت به طور خلاصه به تشریح این مفاهیم می‌پردازیم. لازم به ذکر است مفاهیم فوق به تناسب قوانین و مقررات حاکم بر فعالیت سازمان­‌ها در کشورهای مختلف، می­تواند تعریف قانونی متفاوتی داشته باشد اما در این سند به تشریح مفاهیم کلی آن در چهارچوب راهبری شرکتی پرداخته شده است.

عضو موظف

عضو موظف که به او عضو اجرایی هیئت‌مدیره نیز گفته می­‌شود فردی است که در بدنه عملیاتی سازمان مشغول به ایفای نقش بوده، دارای سمت اجرایی است و درقبال ایفای نقش و انجام وظیفه مربوطه، حقوق دریافت می­‌کند.

عضو غیرموظف

عضو غیرموظف که به آن عضو غیراجرایی هیئت‌مدیره نیز گفته می­‌شود فردی است که هیچ­‌گونه نقشی در بدنه عملیاتی سازمان ندارد و به تبع آن دارای سمت اجرایی نیز نمی‌­باشد.

عضو غیرموظف معمولاً به جهت استفاده از تخصصی ویژه که سازمان به اقتضای شرایط به آن نیاز دارد و یا شبکه ارتباطی گسترده­‌ای که می­‌تواند به نفع سازمان مورد استفاده قرار گیرد به هیئت‌مدیره دعوت می­‌شود.

عضو مستقل

مفهوم عضو مستقل هیئت‌مدیره تقریبا از سال ۱۳۹۷ و از طریق دستورالعمل حاکمیتی شرکتی مصوب هيأت‌مديره سازمان بورس و اوراق بهادار به ادبیات راهبری شرکتی در ایران وارد شد. فارغ از تعریف قانونی و الزامات قانونی وارد بر آن، تمرکز این سند روی مفهوم عضو مستقل در ادبیات بین­‌المللی راهبری شرکتی است. عضو مستقل که عمدتاً در سازمان­‌های بزرگ و بورسی کشور معنا پیدا می­‌کند، یکی از اعضای غیرموظف هیئت‌مدیره است و باید دارای سه شرط مشخص باشد.

فلسفه وجودی عضو مستقل در ترکیب هیئت‌مدیره، اطمینان از راهبری (حاکمیت) خوب و مطلوب سازمان توسط هیئت‌مدیره است. عضو مستقل ضمن نظارت مؤثر بر عملکرد تیم اجرایی می­‌بایست به افزایش همگرایی میان منافع سهام­‌داران و تیم مدیریتی سازمان کمک نماید. در موضوع نحوه انتخاب عضو مستقل، بحث‌ها و نظرات متفاوتی چه در ایران و چه در سایر کشورها وجود دارد ولی به طور عام و در راستای حفظ استقلال عضو مستقل، توصیه شده است عضو مستقل نباید منتخب سهامدار بالای ۵% باشد.

تفاوت‌های عمده عضو موظف و غیرموظف در یک نگاه

بخش ۲

انتظارات، نقش‌ها و وظایف هیئت‌مدیره

وظایف کلیدی هیئت‌مدیره

همان­طور که پیشتر اشاره شد در ادبیات، هیئت‌مدیره به گروهی از اشخاص گفته می­‌شود که یک سازمان را راهبری و هدایت می‌­نمایند.

وجود یک هیئت‌مدیره کارآمد، مؤثر و شایسته یکی از مهم­ترین فاکتورهای ضامن موفقیت غایی یک سازمان محسوب می‌­شود. اهم انتظاراتی که از ترکیب هیئت‌مدیره وجود دارد عبارتند از «تضمین سودآوری سازمان»، «رهبری اثربخش و کارآفرینانه سازمان»، «کنترل و نظارت مؤثر بر عملکرد تیم مدیریتی سازمان»، «حفاظت از منافع و برآوردن انتظارات سهامداران و سایر ذی‌نفعان در کنار تحقق اهداف سازمان» و «تضمین تعهد هیئت‌مدیره به اخلاق­‌مداری و همچنین اطمینان از رفتار اخلاق­‌مدار سازمان، رعایت انصاف و نیز عدم بروز فساد فارغ از نوع آن چه در سطح هیئت‌مدیره و چه در سطح سازمان».

اما کلیدی‌­ترین وظایفی که یک ترکیب هیئت‌مدیره می­‌‌بایست برای برآورده‌­ساختن انتظارات مذکور انجام دهد به اختصار به صورت زیر است:

۱. تدوین چشم­‌انداز و ارزش‌­های سازمانی

هیئت‌مدیره مسئول مستقیم تعریف و تدوین فلسفه وجودی، چشم­‌انداز و ارزش­‌های سازمانی است.
پس از تدوین، لازم است هیئت‌مدیره به آن‌ها متعهد و پایبند بوده و نیز از تعهد و پایبندی سازمان به آن‌ها اطمینان پیدا کند.
در همین راستا توصیه می­‌شود هیئت‌مدیره­‌ها موارد فوق را در قالب بیانیه­‌ای تدوین، منتشر و با بدنه سازمان به اشتراک گذاشته و از درک مشترک سطوح مختلف سازمان از آن‌ها اطمینان یابند.
این امر موجب می‌شود تا درک مشترکی از مسیر استراتژی­‌های سازمان در سطوح مختلف آن ایجاد شده و ضریب اطمینان از حرکت سازمان بر مسیر صحیح افزایش یابد که به نوبه خود منجر به افزایش ضریب موفقیت سازمان خواهد شد.

۲. هدایت استراتژیک و نظارت مؤثر

هدایت استراتژیک سازمان به­‌طور خلاصه بدان معنا است که هیئت‌مدیره می­‌بایست ضمن تعیین استراتژی­‌های سازمان در راستای دستیابی به چشم­‌انداز تعیین­‌شده، خط­مشی شناسایی و راهبری ریسک و کنترل­‌های داخلی در سازمان و همچنین بیزنس­‌پلن­ و برنامه عملیاتی سالانه سازمان را تأیید و مصوب نماید و از تفویض شفاف اختیارات و مسئولیت­‌ها به مدیرعامل و تیم اجرایی وی اطمینان یابد.

پس از آن لازم است حین نظارت مؤثر بر عملکرد سازمان در کلیه حوزه­‌ها اعم از مالی، عملیاتی و روند تحقق اهداف استراتژیک و نیز نظارت مؤثر بر نحوه انجام اموری که حسب صلاحدید خود به مدیرعامل و تیم اجرایی وی تفویض نموده است، بر هزینه­‌ها و سرمایه‌گذاری­‌های کلان احتمالی از جمله هر گونه خرید و ادغام با سایر شرکت­‌ها نیز نظارت داشته باشد. از سوی دیگر، «عدم قطعیت» یکی از مشتقات اصلی همه­‌گیری کرونا بوده است که چالش­‌های منحصربه­‌فردی را برای سازمان­ها، اعضای هیئت‌مدیره و مدیران اجرایی آن‌ها ایجاد نموده و منجر شده است اعضای هیئت‌مدیره و تیم مدیریتی آن هر چه بیشتر بر اهمیت و لزوم پایداری سازمان و نه صرفاً سودآوری آن، تمرکز نمایند.

چهارچوب راهبری شرکتی بعد از همه­‌گیری کرونا، حیطه گسترده­‌تری را برای راهبری شرکتی تعریف می­کند که در آن علاوه بر عملکرد مالی سازمان، سودآوری و پایداری آن، عملکرد سازمان در سایر حوزه­‌ها از جمله سازگاربودن فعالیت آن با محیط زیست، ایفای مسئولیت­‌های اجتماعی و چگونگی راهبری شرکتی (ESG: Environmental, Social and Governance) نیز مورد توجه قرار دارد. این امر سازمان­‌ها را قادر می­‌سازد تا درک بهتری از مسئولیت خود در قبال سلامت، ایمنی و رفاه کارکنان، مشتریان، تأمین­‌کنندگان و در مجموع کلیه ذی­‌نفعانِ سازمان و نه صرفاً سهامداران، داشته باشند و بتوانند اهداف تجاری خود را نه تنها صرفاً در راستای اثرگذاریِ بیشتر مالی و حفظ منافع سهامداران، بلکه در راستای افزایش اثرگذاری در تمامی حوزه­‌ها از جمله حوزه زیست­‌محیطی و اجتماعی و حفظ منافع کلیه ذی­‌نفعان تدوین و تبیین نمایند. لذا امروزه آنچه به اختصار از آن به عنوان ESG نام برده می‌شود نیز به حوزه وظیفه هدایت و نظارت استراتژیک هیئت‌مدیره­‌ها ورود پیدا کرده است.

۳. جانشین­‌پروری، انتخاب و عزل/انتصاب مدیرعامل

هیئت‌مدیره مسئول مستقیم تدوین و اجرای طرح جانشین­‌پروری مدیرعامل به معنای برنامه­‌ریزی در راستای شناسایی استعدادهای مدیریتی درونی و بیرونی، انتخاب کاندیدای مناسب، برنامه­ریزی در راستای مربی­‌گری و توسعه فردی و تخصصی کاندیدای مذکور و در پایان انتصاب وی به مدیرعامل در زمان مقتضی می­‌باشد.

همچنین لازم است هیئت‌مدیره، در هر مقطع زمانی، سناریوی از پیش‌­تعیین­‌شده­‌ای برای مواجهه با بروز هرگونه شرایط اضطراری و غیرقابل پیش­‌بینی که منجر به جایگزینی اضطراری مدیرعامل کنونی می‌شود، داشته باشد. از سوی دیگر، هیئت‌مدیره موظف است از وجود مکانیزم و فرایند مناسبی برای شناسایی نقش­‌های کلیدی در سازمان، وجود برنامه­‌­های مدون جانشین­‌پروری در مورد آن‌ها و پیاده­‌سازی آن‌ها در سازمان اطمینان حاصل نموده و از روند پیشرفت برنامه­‌های فوق مراقبت نماید.

۴. اطمینان از وجود کنترل­‌های مناسب در سازمان و مکانیزم راهبری ریسک

هیئت‌مدیره مسئول مستقیم مراقبت از صحت و سلامت عملکرد سازمان در کلیه حوزه­‌ها اعم از مالی، عملیاتی و حتی اخلاقی می­‌باشد. به عبارتی هیئت‌مدیره باید مکانیزمی ایجاد کند که بتواند وی را از تطبیق عملکرد سازمان با فرهنگ و ارزش­‌های سازمانی، تطبیق عملکرد سازمان با کلیه قوانین، مقررات و استانداردهای حاکم بر فعالیت سازمان اعم از مالی و غیرمالی و نیز سلامت و کارکرد صحیح فرایندهای سازمان به ویژه فرایندهای کلیدی مطمئن سازد.

همان­طور که پیشتر نیز به آن اشاره شد، طی بالغ بر سه سال گذشته و بروز پاندمی کرونا در جهان، مفهوم «عدم قطعیت» جایگاه ویژه­ای در ادبیات سطوح مختلف مدیریتی به ویژه در سطح هیئت‌مدیره­ پیدا نموده است تا جایی که امروزه انتظار می­‌رود هیئت‌مدیره از طریق مکانیزم­‌های خود بتواند اثر عدم قطعیت را بر عملکرد وجوه مختلف سازمان به ویژه بر تحقق چشم­‌انداز، اهداف سازمانی و نتایج استراتژیک، در زمان مناسب شناسایی و به حداقل ممکن کاهش دهد و به عبارتی تداوم عملکرد و بقای آتی سازمان را تضمین نماید. از زاویه دیگر، مقوله «مدیریت ریسک» که از دیرباز جزو وظایف اصلی هیئت‌مدیره محسوب می­‌گردید جای خود را به «راهبری ریسک» داده و از هیئت‌مدیره انتظار می­‌رود در سطحی بالاتر از گذشته، به «راهبری» ریسک بپردازد و نه صرفاً «مدیریت» آن. امروزه مواردی همچون عدم ریسک­‌پذیری سازمان­‌ها، از دست دادن فرصت­‌ها و ریسک تداوم و بقای سازمان در آینده نیز در فهرست ریسک­های سازمانی قرار گرفته­‌اند و «پذیرش ریسک مناسب در زمان مناسب» و نیز پرداختن به «برهم­‌کنش» ریسک­‌ها (به معنای سنجش اثر ریسک‌های مختلف بر یکدیگر و برآورد برآیند اثر مرکب چند ریسک بر سازمان) نیز بیش از پیش اهمیت یافته است. چه بسا در برهم‌کنش چند ریسک، فرصت طلایی برای استفاده نهفته باشد.

از جمله مهم­ترین ریسک­‌های سازمانی که امروزه فارغ از جغرافیای مکانی سازمان­‌ها به آن پرداخته می­‌شود، مقوله جانشین­‌پروری، شناسایی و جذب استعدادها و از آن مهمتر نگهداشت سرمایه انسانی از یکسو و ریسک­‌های فناوری اطلاعات از جمله حملات سایبری و غیره، در عین لزوم تحول دیجیتال از سوی دیگر می‌باشد. مواردی همچون ایجاد فرایندهای کنترل داخلی، واحد حسابرسی داخلی، بهره­‌مندی از حسابرسان مستقل و استقرار سیستم مدیریت ریسک از جمله ابزارهای در اختیار هیئت‌مدیره در این‌ حوزه محسوب می­‌شوند.

۵. نظارت بر نحوه اطلاع‌­رسانی و افشای اطلاعات با اهمیت

هیئت‌مدیره موظف است اطلاعات عملکردیِ بااهمیت سازمان به ویژه در حوزه مالی را در زمان مناسب به سهامداران و بازار و از طریق فرایندهای تدوین­‌شده در قانون، اطلاع­‌رسانی نماید. امروز اهمیت افشای اطلاعات صحیح در زمان مناسب به حدی است که صرف­‌نظر از الزامات قانونی، آن را به نوعی مسئولیت اجتماعی یک سازمان سالم و بالغ می­‌دانند.

نکته مهم اینجاست که هیئت‌مدیره ضمن اطمینان از رعایت الزامات قانونی و رفتار منصفانه با کلیه سهامداران، می­‌بایست مراقبت نماید نحوه افشای اطلاعات، بستر سوءاستفاده سودجویان و رقبا را فراهم ننموده و منجر به زیان سازمان نشود.

انتظارات از نقش هیئت مدیره

انتظارات موجود در راهبری ترکیب هیئت‌مدیره

اهم انتظارات از رییس هیئت‌مدیره در این حوزه عبارتست از:

  • ایجاد فضای گفتگو و اظهارنظر برای کلیه اعضای هیئت‌مدیره به ویژه ایجاد فضای مناسب برای بیان نظرات مخالف
  • تلاش به جهت بازکردن مسیر در راستای ایجاد اتفاق‌نظر و ایجاد اقنای جمعی هیئت‌مدیره در تصمیم‌گیری­‌ها
  • تشویق استقلال رأی اعضا و محافظت از آن در مقابل اکثریت اعضا
  • پیشگیری از شکل‌گیری گروه‌های فکری ثابت در هیئت‌مدیره
  • بالابردن میزان مشارکت اعضا در جلسات
  • تقویت و تشویق روحیه چالش مؤثر در هیئت‌مدیره
  • مراقبت از وجود سطح دسترسی یکسان کلیه اعضا به اطلاعات سازمان به ویژه اطلاعات مورد نیاز برای تصمیم‌گیری در جلسات هیئت‌مدیره
انتظارات موجود در حوزه جلسات هیئت‌مدیره

اهم انتظارات از رییس هیئت‌مدیره در این حوزه عبارتست از:

  • تهیه تقویم هیئت‌مدیره، برگزاری جلسات کیفی در توالی مناسب و مدیریت جلسه هیئت‌مدیره با کمک دبیر هیئت‌مدیره
  • مراقبت از اینکه کلیه مصوبات و توصیه­‌های هیئت‌مدیره روشن و شفاف بوده و دارای زمان و مسئول مشخص جهت انجام باشند.
  • مراقبت از اینکه صورت­جلسه هیئت‌مدیره در کوتاه­‌ترین زمان ممکن بعد از جلسه هیئت‌مدیره تهیه و ضمن نظرخواهی از اعضا به تأیید و امضای اعضای هیئت‌مدیره رسانده شود.
  • پیگیری روند پیشرفت مصوبات هیئت‌مدیره و پافشاری بر زمان‌های اجرایی مشخص‌شده و
  • گزارش­‌خواهی از مدیرعامل با کمک دبیر هیئت‌مدیره
  • ایجاد مکانیزمی که در آن حداکثر مشارکت اعضای هیئت‌مدیره در تهیه تقویم، دستورجلسات و پیگیری روند پیشرفت مصوبات جلب شده باشد.
  • توجه به نوع حضور اعضای موظف و عملکرد آن‌ها در جلسه و مراقبت از اینکه اعضای موظف در جلسات هیئت‌مدیره، از دریچه عضویت هیئت‌مدیره و با نگاه و تفکر استراتژیک به موضوعات بپردازند.
  • تسهیل‌گری جلسه هیئت‌مدیره
  • ایجاد فضای لازم جهت نقد و بررسی و بهبود روش‌های برگزاری و اداره جلسات هیئت‌مدیره
انتظارات موجود در ایجاد تعامل مؤثر میان مدیرعامل با هیئت‌مدیره

اهم انتظارات از رییس هیئت‌مدیره در این حوزه عبارتست از:

  • ضمن ایفای نقش منتور و مشاور برای مدیرعامل و ایجاد یک رابطه فردی مؤثر با وی بر پایه شفافیت و اعتماد متقابل، ارتباط میان هیئت‌مدیره و مدیرعامل را به نحوی شکل دهد که ضمن وجود شفافیت، صراحت و اعتماد متقابل، مدیرعامل بتواند بدون هیچگونه دغدغه، از ظرفیت­‌های تخصصی و تجربی اعضای هیئت‌مدیره در پیشبرد مسائل و موضوعات جاری سازمان و نیز توسعه فردی خود استفاده نماید.
  • علاوه بر آنکه از مدیرعامل حمایت می­‌کند، به همان اندازه وی را خارج از جلسات هیئت‌مدیره به چالش بکشد.
  • برگزاری جلسات مستمر و منظم غیررسمی میان رییس هیئت‌مدیره و مدیرعامل، ایجاد فضای گفتگوی دوستانه و پرداختن به موضوعات و دغدغه­‌های جاری مدیرعامل‌ در راستای شکل­‌دهی ذهن مدیرعامل مطابق با انتظارات هیئت‌مدیره
  • استفاده از محتوای گفتگوهای فردی با مدیرعامل به عنوان یک ورودی در تنظیم دستورجلسات هیئت‌مدیره و اطمینان از این که که موارد مندرج در دستورجلسات هیئت‌مدیره علاوه بر سطح کلان و استراتژیک سازمان، تا حد مناسبی به موضوعات و دغدغه­‌های اجرایی روز مدیرعامل نیز می­پردازد.
  • ضمن طرح شفاف انتظارات مشخص خود از مدیرعامل، دغدغه­‌ها و نگرانی­‌های هیئت‌مدیره را نیز به وی انتقال دهد.

انتظارات از نقش عضو هیئت مدیره

اعضای هیئت‌مدیره نمایندگان سهامداران می­‌باشند، لذا اولین انتظاری که می­تواند از آن‌ها وجود داشته باشد، صیانت و حفاظت از منافع سهامداران است. اما امروزه و به ویژه پس از پاندمی کرونا، ادبیات حوزه راهبری شرکتی دستخوش تغییراتی شده است. پاندمی کرونا منجر شد تا علاوه بر سهامداران، اهمیت سایر ذی­نفعان از جمله کارکنان، مشتریان، تأمین‌کنندگان، محیط زیست، جامعه، حکومت و حتی نسل آینده بیش از پیش در تداوم فعالیت و بقای سازمان­‌ها محرز شود و لذا امروزه واژه «سهامداران» که معادل فارسی Shareholders است جای خود را به «ذی‌نفعان» یا همان Stakeholders داده است.

امروزه اصلی‌­ترین وظیفه اعضای هیئت‌مدیره حفاظت از منافع کلیه ذی­‌نفعان و تلاش جهت تطبیق هرچه بیشتر عملکرد سازمان با انتظارات و نیازمندی­‌های آن‌ها می­‌باشد.

دو عنصر کلی در اثرگذاری ایفای نقش هیئت‌مدیره مؤثر است. عنصر اول «تلاش و اهتمام به ایفای نقش مؤثر»؛ به معنی:

  • داشتن زمان و ظرفیت فکری و عملی کافی برای پرداختن به موضوعات مربوط به ایفای نقش هیئت‌مدیره­گی؛
  • توجه همه‌جانبه به مطالبی که در جلسات هیئت‌مدیره مورد بحث و تصمیم‌گیری قرار می‌گیرد، ضمن مشارکت در تدوین تقویم، دستورجلسات و صورت­جلسات هیئت‌مدیره؛
  • ایجاد آمادگی کافی پیش از حضور در جلسه هیئت‌مدیره، از طریق مطالعه گزارش‌ها و مستندات مربوط به دستور جلسات؛
  • مشارکت مؤثر در جلسه و طرح پرسش‌های دقیق و سازنده، از طریق ایجاد آمادگی کافی پیش از جلسه هیئت‌مدیره؛
  • صراحت و صداقت در بیان نظرات خود، ضمن احترام به نظرات سایر اعضا و تلاش به منظور شنیدن مؤثر نظرات آن‌ها؛
  • ایفای نقش مؤثر در جمع­بندی و ایجاد اتفاق­نظر در تصمیم­گیری نهایی هیئت‌مدیره در همکاری با رییس هیئت‌مدیره؛
  • حساسیت نسبت به روند پیشرفت مصوبات و پیگیری و مطالبه آن؛
  • حمایت و تعهد کامل نسبت به تصمیمات جمعی هیئت‌مدیره و هدایت تیم اجرا به سمت اجرای آن‌ها، حتی اگر نسبت به آن تصمیم رأی مخالف داشته باشد؛
  • اعتقاد قلبی به لزوم یادگیری مستمر و افزایش دانش عمومی و تخصصی خود در مورد موضوعات و تحولات جدید به ویژه در خصوص موارد مرتبط با ماهیت فعالیت سازمان باشد؛

عنصر دوم در اثرگذاری ایفای نقش هیئت‌مدیره داشتن «رویکرد محتاطانه و خردمندانه» به موضوعات است؛ به معنای:

  • نظارت بر عملکرد سازمان، اطمینان از وجود و صحت عملکرد مکانیزم­های شناسایی و کنترل ریسک در سازمان و اتخاذ اقدامات اصلاحی احتمالی در صورت لزوم؛
  • اطمینان از تطبیق عملکرد سازمان با کلیه قوانین و مقررات حاکم بر فعالیت آن؛
  • ارجح‌دانستن منافع سازمان بر منافع شخصی خود و همواره به نفع سازمان عمل‌نمودن؛
  • پرهیز از هرگونه مشارکت و همکاری با سازمان­های رقیب، استفاده از اموال و امکانات سازمان برای مقاصد شخصی، افشای اطلاعات محرمانه سازمان و استفاده از آن برای مقاصد تجاری غیر از مقاصد و منافع سازمان؛
  • تلاش حداکثری در چهارچوب حقوق قانونی خود به منظور افزایش ضریب موفقیت عملکرد سازمان و تداوم و بقای آتی آن؛

انتظارات از نقش دبیر هیئت مدیره

دبیر هیئت‌مدیره فردی است که به عنوان بازوی اجرایی در کنار هیئت‌مدیره و به ویژه رییس آن قرار دارد و نقش وی را می­توان در فراهم ساختن زیرساخت­های لازم برای افزایش توان هدایت، نظارت و تصمیم­سازیِ هیئت‌مدیره خلاصه نمود؛ به نحوی که هیئت‌مدیره بتواند نقش و مسئولیت خود در قبال ذی­نفعان داخلی و بیرونی را به درستی و با کیفیت هر چه تمام ایفا نماید.

دبیر هیئت‌مدیره در وجه بالغ و متعالی خود می‌تواند در قالب مشاوری قابل اعتماد هم برای هیئت‌مدیره و هم مدیرعامل به ایفای نقش بپردازد. تعریف حد انتظارات از یک دبیر هیئت‌مدیره بستگی به عواملی چون میزان بلوغ هیئت‌مدیره در راهبری سازمان و نیز سطح شایستگی­های فردی دبیر هیئت‌مدیره­ دارد.

با توجه به اهمیت نقش دبیر هیئت‌مدیره، موارد زیر از اهم ویژگی‌های مورد نیاز برای ایفای این نقش به شمار می‌رود:

  • صداقت در رفتار و کردار
  • حفظ محرمانگی اطلاعات و اسناد تجاری سازمان
  • توانایی برقراری ارتباط محترمانه، دیپلماتیک و مؤثر
  • گوش­دادن مؤثر
  • توانایی تحلیل و حل مسأله و مهارت مخالفت سازنده
  • آشنایی کافی با کلیه قوانین و مقررات حاکم بر فعالیت سازمان بالاخص موارد مرتبط با راهبری شرکتی
  • آشنایی مطلوب با فناوری اطلاعات
  • اشراف مطلوب نسبت به محیط کسب­وکار، فعالیت­های اصلی سازمان و کلیه فرایندهای کلیدی مرتبط با آن
  • دقت بالا
  • مهارت­های مدیریتی
  • توانایی اتخاذ دیدگاه مناسب به موضوعات صرف­نظر از میزان فشار و استرس ناشی از شرایط موجود
  • انعطاف­پذیری و خلاقیت

به طور کلی، برخی از مهم­ترین انتظاراتی که از نقش دبیر هیئت‌مدیره وجود دارد عبارتند از:

برگزاری جلسات هیئت‌مدیره

  • تهیه تقویم سالانه هیئت‌مدیره و پیگیری اجرای به­موقع آن
  • تنظیم دستورجلسات هیئت‌مدیره و مراقبت از تناسب مطلوب میزان موضوعات استراتژیک و عملیاتی در آن
  • همکاری با رییس هیئت‌مدیره در مدیریت جلسات هیئت‌مدیره
  • تنظیم با کیفیت صورت­جلسات هیئت‌مدیره
  • ثبت و ضبط مصوبات هیئت‌مدیره، پیگیری روند اجرای آن‌ها و ارائه گزارشات تحلیلی و مستمر از روند پیشرفت مصوبات به هیئت‌مدیره
  •  

پشتیبانی از هیئت‌مدیره

  • پیگیری و نظارت بر کیفیت و صحت کلیه مستندات ورودی و خروجیِ هیئت‌مدیره
  • رفع نیازهای اطلاعاتی هیئت‌مدیره یا کمیته­های زیرمجموعه
  • برگزاری مجمع عمومی سالانه (بعضاً در برخی از سازمان­ها، این وظیفه به افرادی همچون مدیر مالی نیز سپرده می­شود.)
  • کمک به هیئت‌مدیره در پیاده­سازی مکانیزم صحیح راهبری شرکتی از طریق بررسی قواعدِ روزِ این حوزه، مطالعه درس­آموزی­ها و تجارب سازمان­های موفق در این حوزه و الگوبرداری یا متناسب­سازی نمونه­های موفق برای استفاده داخلی
  • کمک به هیئت‌مدیره در شناسایی به­موقع ریسک­های موجود در عملکرد کلی سازمان، فرایندهای اصلی، روند پیشرفت اهداف استراتژیک و به­ویژه مواردی که به حسن شهرت برند سازمان مربوط می­شود.
  • مراقبت از رعایت کلیه قوانین و مقررات حاکم بر فعالیت سازمان علی­الخصوص موارد مرتبط با راهبری شرکتی

پشتیبانی از رییس هیئت‌مدیره

  • همکاری با رییس هیئت‌مدیره در ارزیابی عملکرد هیئت‌مدیره و کمیته‌­های زیرمجموعه آن
  • همکاری با رییس هیئت‌مدیره در تجهیز و آماده‌­سازی عضو جدید برای ایفای نقش در ترکیب هیئت‌مدیره
  • همکاری با رییس هیئت‌مدیره در تدوین و اجرای برنامه مستمر آموزشی هیئت‌مدیره

برقراری و مراقبت از ارتباط مؤثر درونِ هیئت‌مدیره و نیز هیئت‌مدیره با درون و برون سازمان

برقراری و مراقبت از ارتباط مؤثر

  • میان سهام‌داران و هیئت‌مدیره
  • میان اعضای هیئت‌مدیره
  • میان هیئت‌مدیره و کمیته­‌های زیرمجموعه
  • میان هیئت‌مدیره و سرمایه­‌های انسانی سازمان
  • میان هیئت‌مدیره، مدیرعامل و مدیران اجرایی

نقش هیئت‌مدیره در ترویج ارزش‌ها و فرهنگ سازمانی

راهنمای راهبری شرکتی منتشرشده توسط سازمان بین­المللی استاندارد (ISO)، اخلاق­مداری را یکی از دستاوردهای اصلی یک راهبری (حکمرانی) خوب در سازمان می­داند و تصریح می­کند اخلاق­مداری در سازمان از هیئت‌مدیره آغاز می­شود. هیئت‌مدیره مسئول تعیین و تدوین ارزش­های سازمانی است و در عین حال لازم است تا از انتشار و اشاعه صحیح آن‌ها در سازمان اطمینان پیدا کند. اما این امر جز در تعهد خود هیئت‌مدیره به ارزش‌های سازمانی و داشتن استانداردهای اخلاقی بالا میسر نخواهد شد.

هیئت‌مدیره نمی­تواند صداقت و درستی را در زمره ارزش­های سازمانی تبیین و ترویج نماید اما در مواجهه با فساد مالی یا رفتاری صورت­گرفته از سوی یکی از مدیران ارشد سازمان، با تسامح و تساهل از کنار آن بگذرد.

هیئت‌مدیره نمی­تواند پایبندی به قول و تعهدات را به عنوان یک ارزش سازمانی مطرح کند اما سازمان تحت راهبری وی از انجام تعهدات سپرده­شده به منابع انسانی سر باز زند.

تعهد هیئت‌مدیره و در نتیجه آن، تعهد سازمان به استانداردهای اخلاقی بالا در طولانی­‌مدت ابزاری برای افزایش اعتماد کلیه ذی‌­نفعان به سازمان خواهد شد و این اعتماد متاعی است که امروزه می­تواند مزیت رقابتی شگرفی را برای سازمان­‌ها ایجاد نماید.

در یک جمع‌­بندی کلی هیئت‌مدیره می‌­بایست:

۱. در تعریف ارزش­های سازمانی حتی‌­الامکان کلیه ذی­‌نفعان سازمان را در نظر بگیرد.
۲. از تعریف و تصریح صحیح ارزش‌­های سازمانی اطمینان پیدا کند؛ به نحوی که کلیه سطوح سازمان از اینکه چه رفتار اخلاق‌­مداری در نتیجه هر ارزش مورد انتظار است، آگاه باشند.
۳. اخلاق­مداری و احترام به ارزش­ها را تشویق و نقض آن‌ها به طور شفاف مورد پیگیری و برخورد مقتضی قرار دهد.

بخش ۲

سازوکار و ابزارهای هیئت‌مدیره

نقش هیئت‌مدیره در ترویج ارزش‌ها و فرهنگ سازمانی

اهمیت جلسات هیئت‌مدیره

سکان راهبری و هدایت سازمان در دستان هیئت‌مدیره است. از طرفی جلسات هیئت‌مدیره مکانی است که هیئت‌مدیره عمده زیست حرفه‌ای خود را در آن سپری نموده و عملاً سمت و سوی حرکت سازمان، در قالب تصمیماتی که هیئت‌مدیره در این جلسات اتخاذ می‌کند مشخص می‌شود. وجه تمایز هیئت‌مدیره‌های هوشمند و موفق با سایر هیئت‌مدیره‌ها در تمایز مدل برگزاری جلسات هیئت‌مدیره و نیز اتفاقات و اموری است که قبل و بعد از هر جلسه صورت می‌پذیرد.

حضور در جلسه‌ای بدون دستورکار مشخص و یا از آن بدتر با دستورکار نادرست، بدون ایجاد آمادگی کافی و اصولی، با مدیریت ضعیف و سایر موارد اینچنینی، مستعدترین و متعهدترین افراد را هم به اعضایی منفعل و با اثرگذاری پایین تبدیل می‌کند؛ منجر به طولانی­شدن جلسات و کاهش اثربخشی آن می‌شود و می‌تواند فضای جلسه را از فضای تصمیم‌گیری به فضای تقابلات شخصی افراد تبدیل کند.

بدیهی است برآیند موارد مذکور جز تصمیم‌گیری‌های نادرست و در زمان نامناسب و یا عدم تصمیم‌گیری در زمان مناسب، ارمغانی برای سازمان به همراه نخواهد داشت.

موارد زیر نقش مهمی در اثربخشی جلسات هیئت‌مدیره دارند:

  • تقویم هیئت‌مدیره
  • توالی ومدت زمان جلسات هیئت‌مدیره
  • دستور جلسه هیئت‌مدیره
  • صورتجلسه هیئت‌مدیره
تقویم هیئت‌مدیره
  • برنامه اجرایی هیئت‌مدیره در طول سال را مشخص می­کند و شامل موارد و مقاطع تصمیم‌گیری بااهمیت هیئت‌مدیره در طول سال است که به طور مستمر و در بازه­های مشخص سالانه، فصلی، ماهانه و امثالهم تکرار می‌شوند؛ به عنوان مثال، بررسی صورت­های مالی هر سه ماه یکبار.
  • به تناسب نوع سازمان، ماهیت فعالیت، صنعت موضوع فعالیت، سطح پیچیدگی‌ فرایندهای سازمان، مدل راهبری شرکت و سایر موارد مشابه، از سازمانی به سازمان دیگر متفاوت خواهد بود
  • سندی پویا است که به هیئت‌مدیره کمک می‌نماید تا موارد و مقاطع تصمیم‌گیری بااهمیت خود در طول سال را در نظر داشته و برای افزایش کیفیت تصمیم‌گیری خود در مقاطع مذکور، در فاصله زمانی مناسب، برنامه‌ریزی لازم را به عمل آورد.
  • این تقویم به هیچ عنوان شامل کلیه فعالیت‌های هیئت‌مدیره و موضوعات مورد نیاز جهت تصمیم‌گیری آن‌ها نبوده و انتظار می‌رود سایر موارد مورد نیاز به تصمیم‌گیری هیئت‌مدیره که روتین نمی‌باشند، طبق مصوبات، توافقات یا فرایندهای داخلی مصوب هیئت‌مدیره، در زمان مقتضی به جلسات هیئت‌مدیره وارد و مورد تصمیم‌گیری واقع شوند.
  • مسئول تهیه و به‌روزرسانی تقویم هیئت‌مدیره، رییس هیئت‌مدیره می‌باشد که با کمک دبیر هیئت‌مدیره در ابتدای هر سال اقدام به تهیه برنامه سالانه هیئت‌مدیره، معمولاً با تمرکز بر شش‌ماهه ابتدایی سال می‌نماید. این تقویم عموماً هر شش‌ماه یکبار بر اساس شرایط موجود به‌روزرسانی شده و پس از تصویب هیئت‌مدیره اجرایی می‌شود.
  • تقویم هیئت‌مدیره یکی از ورودی­های اصلی در تدوین دستورجلسات هیئت‌مدیره به شمار می­رود.
توالی و مدت زمان جلسات هیئت‌مدیره
  • تعداد جلسات هیئت‌مدیره بسته به نوع سازمان، تنوع و پیچیدگی­ فعالیت­های آن متفاوت است.
  • در مجموع تعداد جلسات هیئت‌مدیره می­بایست به اندازه­ای باشد که هیئت‌مدیره را از صرف زمان مناسب و پرداختن به کلیه موضوعات استراتژیک و عملیاتی سازمان مطمئن سازد و کلیه موضوعات بااهمیت، ضروری و دارای فوریت در زمان مناسب به دستورکار هیئت‌مدیره وارد و مورد بررسی و تصمیم­گیری واقع شوند.
  • به عنوان یک قاعده پیشنهاد می­شود هیئت‌مدیره­ها فارغ از کلیه موارد ذکرشده حداقل ماهی یکبار جلسه هیئت‌مدیره را تشکیل دهند.
  • مدت زمان بهینه جلسات هیئت‌مدیره برمبنای برآیند نظرات صاحب­نظران حداکثر ۴ ساعت بوده و در شرایط اضطرار می­تواند تا ۵ ساعت نیز ادامه داشته باشد.
دستورجلسه هیئت‌مدیره

عمده­ترین مشخصات یک دستورجلسه باکیفیت در دو بعد «ساختار» و «فرایند» شامل موارد زیر می­شود:

بعد ساختاری
  • محتویات: دستورجلسه هیئت‌مدیره می­بایست عمدتاً شامل موارد سطح کلان و بااهمیت و آنچه در ادبیات راهبری شرکتی به موضوعات استراتژیک معروف است، باشد. همچنین باید طوری تدوین شود که کلیه موضوعات بااهمیت و فوری، در زمان مناسب به جلسه هیئت‌مدیره وارد و مورد تصمیم­گیری واقع شوند.
  • تعیین نوع و اولویت‌بندی موضوعات: به ازای هر موضوع در دستورجلسه هیئت‌مدیره
    می­بایست «اولویت» و «نوع» موضوع درج شود.
  • «اولویت» نشان‌دهنده اولویت طرح موضوع در جلسه می‌باشد. بدیهی است هر چه اولویت و اهمیت یک موضوع بالاتر باشد در صدر دستورجلسه قرار خواهد گرفت تا اعضا در ابتدای جلسه و با ذهن چابک‌تر به آن پرداخته و تصمیم باکیفیت‌تری اتخاذ نمایند.
  • «نوع» موضوع در واقع بیانگر این مطلب است که موضوعی که قرار است در جلسه طرح شود نیازمند چه اقدامی از سوی هیئت‌مدیره است. آیا صرفاً از جنس «اطلاع­رسانی» بوده و نیاز به تصمیم­گیری خاصی وجود ندارد؛ یا از جنس «تصمیم­گیری» بوده و انتظار می­رود هیئت‌مدیره پیش از برگزاری جلسه، آمادگی لازم برای اتخاذ تصمیم کیفی در جلسه را در خود ایجاد کرده باشند و یا دربرگیرنده هر دو می­باشد.
  • تاریخچه موضوع و چرایی ارجاع به هیئت‌مدیره: به ازای هر موضوع در دستورجلسه، لازم است توضیح مختصری در خصوص علت ارجاع آن به هیئت‌مدیره ارائه شود و همچنین چنانچه تاریخچه قبلی در خصوص موضوع وجود دارد که دانستن آن به افزایش کیفیت تصمیم­گیری هیئت‌مدیره کمک می­کند، در اختیار هیئت‌مدیره قرار گیرد.
  • زمان‌بندی: بدیهی است «زمان» در نظر گرفته­شده برای هر دستورکار نیز می­بایست به طور دقیق برآورد و در دستورجلسه قید شود. همچنین دبیر هیئت‌مدیره وظیفه همکاری با رییس هیئت‌مدیره در مدیریت بهینه زمان جلسه را عهده‌­دار است.

No Data Found

تا

No Data Found

درباره میزان ظرفیتی که هیئت‌مدیره می­بایست به موضوعات استراتژیک اختصاص دهد، نظرات متفاوتی وجود دارد ولی از جمع‌بندی آن‌ها می­توان اینطور استنباط نمود که هیئت‌مدیره می‌بایست حداقل بین ۵۰% تا ۷۰% زمان خود را به موضوعات استراتژیک سازمان اختصاص دهد.

بعد فرایند
  • ارسال دستورجلسه در زمان مناسب: لازم است دستورجلسات هیئت‌مدیره در زمان قابل قبولی (که در قالب آیین­نامه جلسات هیئت‌مدیره مورد اتفاق­نظر اعضا قرار می­گیرد) قبل از برگزاری جلسه تعیین و توسط دبیر هیئت‌مدیره به اطلاع کلیه اعضای هیئت‌مدیره رسانده شود. همچنین ضروری است کلیه مستندات و اطلاعات لازم مربوط به موارد مندرج در دستورجلسه، به ویژه در خصوص مواردی که آثار و تبعات مالی دارند، قبل از جلسه تدوین و به همراه دستورجلسه در اختیار اعضای هیئت‌مدیره قرار گیرند. این امر فرصت لازم برای ایجاد آمادگی در اعضا و تصمیم‌گیری آگاهانه و کیفی را برای هیئت‌مدیره فراهم می­کند.
  • مرور روند پیشرفت تصمیمات گذشته: معمولاً در ابتدای هر جلسه، هیئت‌مدیره می­تواند مروری بر روند پیشرفت تمام و یا اهم مصوبات گذشته خود داشته باشد.
  • لزوم مشارکت اعضا در تدوین دستورجلسه: مسئولیت تدوین دستورجلسه با ریاست هیئت‌مدیره است که با همکاری دبیر هیئت‌مدیره انجام می­شود. اما ذکر این نکته ضروری است که فرایند تهیه و ارسال دستورجلسه می­بایست به نحوی طراحی و اجرا شود که مشارکت اعضای هیئت‌مدیره را نیز در تدوین دستورجلسه نهایی به همراه داشته باشد.
صورت­جلسه هیئت‌مدیره

یکی از مهم­ترین اقداماتی که متعاقب هر جلسه می‌بایست انجام شود تا اثربخشی جلسات و تصمیمات هیئت‌مدیره تضمین شود، تنظیم یک صورت­جلسه کیفی است. موارد زیر از ویژگی­های یک صورت­جلسه کیفی به شمار می­رود.

۱. مشخصات عمومی جلسه: از جمله تاریخ برگزاری جلسه، شماره جلسه، زمان دقیق شروع و پایان موضوعات طرح­شده در جلسه، ثبت زمان دقیق پرداختن به هر موضوع، مشخص­کردن اعضای هیئت‌مدیره حاضر در جلسه و تعیین غایبین، درج دقیق نام سایر افرادی که غیر از اعضای هیئت‌مدیره حسب نقشی که در جلسه دارند (مانند دبیر هیئت‌مدیره) و یا حسب دعوت، در بخشی از جلسه یا تمام آن حضور داشته­­اند.

۲.تشریح تصمیم و چرایی اتخاذ آن: شامل مذاکرات صورت­گرفته به تفکیک هر موضوع، نقاط کلیدی گفتگوهای انجام‌شده، توصیه­ها، پیشنهادات و دلایل موافقت یا مخالفت با موضوعات طرح‌شده در جلسه و در نهایت تصمیمات اتخاذشده است که می­بایست به نحوی قید شوند تا در آینده، تاریخچه و علل تصمیمات هیئت‌مدیره قابل بازیابی باشد.

۳. خلاصه تصمیمات: شامل خلاصه مصوبات هیئت‌مدیره است که نیاز به کار اجرایی آتی ندارد به عنوان مثال: صورت­های مالی سه­ماهه اول مورد تصویب هیئت‌مدیره قرار گرفت.

۴. خلاصه موارد نیازمند پیگیری: شامل تصمیمات اتخاذشده­ای است که نیاز به کار اجرایی آتی دارند. به عنوان مثال: مقرر شد مدیرعامل ظرف دو هفته برنامه خود جهت پوشش انحرافات موجود از تارگت­های فروش را به هیئت‌مدیره ارائه نماید. مشخص­کردن زمان انجام و مسئول انجام در این قسمت، از ضروریات تلقی می­شود.

۵. اخذ امضای کلیه اعضای حاضر در جلسه: در پایان صورت­جلسه به امضای کلیه اعضای هیئت‌مدیره حاضر در جلسه فارغ از موافق/مخالف­بودن با مصوبات اتخاذشده، می­رسد. نکته مهم آن است که اعضای هیئت‌مدیره پس از اتمام جلسه و خروج از اتاق جلسات هیئت‌مدیره، یکپارچه و یک­صدا به حمایت از تصمیمات اتخاذشده و جاری­شدن آن‌ها در سازمان اهتمام خواهند ورزید؛ به نحوی که به هیچ­عنوان مخالفت/موافقت فردی آن‌ها با مصوبات اتخاذشده توسط بدنه سازمان قابل شناسایی نباشد.

ILIΛ's website uses cookies to improve your web experience.